Om te bepalen welk deel van de elektriciteitsfactuur betrekking heeft op het opladen van de elektrische of plug-in hybride bedrijfswagen, gebruiken we de verbruikscijfers (in kWh) van het laadstation. Deze worden geregistreerd via een geijkte meter in het apparaat (het 'verbruik'). Alleen het verbruik dat via de publieke laadpas werd geregistreerd, zal vergoed worden.
In het MobilityPlus platform kan je zelf je laadsessies thuis nagaan. Klik hier voor meer informatie
Situatie 1 : MobilityPlus staat in voor de terugbetaling van de laadsessies
Wanneer je werkgever beslist dat MobilityPlus instaat voor de terugbetaling van deze onkosten, dan hanteren we voor Belgische bedrijven in de meeste gevallen het CREG-tarief. Dit tarief is de nationale gemiddelde elektriciteitsprijs all-in. Voor Nederlandse bedrijven hanteren we de tarieven van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
-
CREG-tarief
Je kan deze tarieven op de website van de CREG raadplegen . Bovenaan de pagina klik je op "Download de boordtabel van MM/YYYY". Ga vervolgens naar pagina 3. Op de lijn ‘Gemiddelde commerciële elektriciteitsprijs (all-in)’ in kolom ‘BE’ van de betrokken maand vind je het tarief dat is toegepast.
Dit tarief wordt maandelijks aangepast. -
Tarieven Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
Raadpleeg deze maandelijkse tarieven op de website van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het maandelijks tarief dat gehanteerd wordt, is de som van de waarde bij ‘Variabel leveringstarief contractprijs’ (kolom 9) + de waarde bij ‘Energiebelasting’ (kolom 12).
Dit tarief wordt maandelijks aangepast.
MobilityPlus past telkens het meest recente tarief toe dat beschikbaar is op het moment dat de vergoedingen en onkostennota's worden opgemaakt.
Indien het tarief van de afgelopen maand nog niet zou gepubliceerd zijn op het moment van de berekening, dan hanteren we het tarief van de maand daarvoor.
Je ontvangt elke maand per e-mail een overzicht van deze geregistreerde laadsessies en hun respectievelijke kostprijs. Zo ken je het bedrag dat zal vergoed worden.
Maandelijks vergoedt MobilityPlus je op je privérekening. Tijdens de audit bezorg je ons je bankgegevens. In verband met de privacy komt je werkgever niet tussenbeide en geef je zelf je gegevens door aan MobilityPlus.
In de MobilityPlus app volg je deze onkostennota's en de terugbetaling ervan makkelijk op. Lees hier meer.
Eventuele afwijkingen van dit gemiddeld tarief (meer of minder dan het gemiddelde) zijn voor jouw rekening.
Uitzondering : in sommige situaties beslist de werkgever om een vaste vergoeding per kWh te hanteren.
Terugbetalingsplanning
Vergoedingen en onkostennota's worden verzonden op de 7e dag van een nieuwe maand. Valt die dag in het weekend of op een feestdag, is het de volgende werkdag. Dit document zal altijd de laadsessies bevatten van de vorige maand. Wanneer een laadstation tijdelijk offline / defect was, worden deze sessies opgenomen in het document van de volgende maand.
Ook je werkgever ontvangt een factuur op de 7e dag. Van zodra we de betaling van je werkgever hebben ontvangen en verwerkt, betalen we je uit. Elke 2 dagen voeren we deze controle / uitbetaling uit.
Situatie 2 : Je werkgever staat in voor de terugbetaling van de laadsessies
Staat je werkgever zelf in voor de terugbetaling van de laadsessies, dan ontvangt hij op de 7e dag van een nieuwe maand van ons een overzicht van de laadsessies van de afgelopen maand. Hierop kan hij zich baseren voor de terugbetaling. Valt die dag in het weekend of op een feestdag, is het de volgende werkdag.
Ofwel wordt het CREG-tarief gehanteerd (voor Nederlandse bedrijven het tarief van het Centraal Bureau voor de Statistiek) ofwel kiest je werkgever voor een vaste vergoeding per kWh.