Om te bepalen welk deel van de elektriciteitsfactuur betrekking heeft op het opladen van de elektrische of plug-in hybride bedrijfswagen, gebruiken we de verbruikscijfers (in kWh) van het laadstation. Deze worden geregistreerd via een geijkte meter in het apparaat (het 'verbruik'). Alleen het verbruik dat via de publieke laadpas werd geregistreerd, zal vergoed worden.
In het MobilityPlus platform kan je zelf je laadsessies thuis nagaan. Klik hier voor meer informatie
Situatie 1 : MobilityPlus staat in voor de terugbetaling van de laadsessies
Wanneer je werkgever beslist dat MobilityPlus instaat voor de terugbetaling van deze onkosten, dan heeft je werkgever de keuze om ofwel het gewestelijk kWh-tarief toe te passen, ofwel het nationaal kWh-tarief.
-
Gewestelijk kWh-tarief
Dit tarief is afhankelijk van de woonplaats van de werknemer en wordt per kwartaal vastgelegd door de Belgische overheid.
Voor het eerste kwartaal van 2025 bedraagt dit maximaal vast tarief per kWh (*):
- Vlaams Gewest: 28,22 eurocent/kWh
- Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 32,94 eurocent/kWh
- Waals Gewest: 32,56 eurocent/kWh
-
Nationaal kWh-tarief
Je werkgever kan er ook voor kiezen om geen rekening te houden met je woonplaats. In dat geval is het maximaal vast tarief per kWh gelijk aan het laagste tarief dat geldt in één van de gewesten. Voor het eerste kwartaal van 2025 bedraagt dit bijgevolg 28,22 eurocent/kWh.
Ben je woonachtig in het buitenland? Dan wordt je vergoed aan het nationaal kWh-tarief.
Je ontvangt elke maand per e-mail een overzicht van deze geregistreerde laadsessies en hun respectievelijke kostprijs volgens het kWh-tarief dat je werkgever gekozen heeft. Zo ken je het bedrag dat zal vergoed worden.
Maandelijks vergoedt MobilityPlus je op je privérekening. Tijdens de audit bezorgde je ons je bankgegevens. In verband met de privacy komt je werkgever niet tussenbeide en geef je zelf je gegevens door aan MobilityPlus.
In de MobilityPlus app volg je deze onkostennota's en de terugbetaling ervan makkelijk op. Lees hier meer.
Terugbetalingsplanning
Je ontvangt het overzicht van je onkostennota op de 7e dag van een nieuwe maand. Valt die dag in het weekend of op een feestdag, is het de volgende werkdag. Dit document zal de laadsessies bevatten van de vorige maand.
Wanneer je laadstation tijdelijk offline / defect was, ontvangen wij de laadsessies die op dat moment plaatsvonden niet onmiddellijk. Het kan dus zijn dat die laadsessies niet voorkomen op het overzicht van die betrokken maand.
Maak je vooral geen zorgen, deze sessies worden altijd bewaard in het laadstation zelf. Van zodra het laadstation terug online is / gerepareerd is, stromen die laadsessies door naar MobilityPlus en worden ze opgenomen in het document van de volgende maand.
Ook je werkgever ontvangt een factuur op de 7e dag. We betalen je de onkostennota uit van zodra we de betaling van je werkgever hebben verwerkt. Elke 2 dagen voeren we deze controle / uitbetaling uit.
Het is dus niet uitzonderlijk dat de betaling van je onkostennota pas later in de maand gebeurt. We volgen dit zeer nauwgezet op, maak je dus niet ongerust.
Situatie 2 : Je werkgever staat in voor de terugbetaling van de laadsessies
Staat je werkgever zelf in voor de terugbetaling van de laadsessies, dan ontvangt hij op de 7e dag van een nieuwe maand van ons een overzicht van de laadsessies van de afgelopen maand. Hierop kan hij zich baseren voor de terugbetaling. Valt die dag in het weekend of op een feestdag, is het de volgende werkdag.
Ook in dit geval maakt je werkgever de keuze tussen het gewestelijk kWh-tarief of het nationaal kWh-tarief (zie boven).
(*) Voor het vastleggen van dit tarief baseert de overheid zich op het CREG-tarief van de gemiddelde commerciële elektriciteitsprijs all-in op de kleinhandelsmarkt voor residentiële klanten met een huishouden met digitale teller, een elektrisch voertuig, een verbruik van 8.000 kWh/jaar en gemiddelde maandpiek van 7,36 kW.
- Voor kwartaal 1 2025 vormen de vaste bedragen per kWh van augustus, september en oktober van 2024 de basis voor de berekening.
- Voor kwartaal 2 2025 vormen de vaste bedragen per kWh van november en december van 2024 en januari 2025 de basis.
- Voor kwartaal 3 2025 vormen de vaste bedragen per kWh van februari, maart en april 2025 de basis.
- Voor kwartaal 4 2025 vormen de vaste bedragen per kWh van mei, juni en juli 2025 de basis.
Klik hier voor meer informatie over de wetgeving rond de fiscale behandeling van de terugbetaling van de kosten die verbonden zijn aan het thuisladen van elektrische/hybride bedrijfswagens.