Algemene informatie
Installaties van laadstations bij appartementsgebouwen zijn over het algemeen complexer dan bij een huis. In +80 % van de gevallen is een audit ter plaatse vereist en het aansluiten van het laadstation op een adequate elektriciteitsvoorziening en -netwerk is een uitdaging (bijvoorbeeld langere afstanden, onvoldoende vermogen beschikbaar in de parkeergarage, enz.).
De aanwezigheid van een stopcontact (+/- 2 kW) of een lichtpunt (< 1 kW) bij een parkeerplaats betekent niet dat er voldoende vermogen is om een auto op te laden (5 - 11 kW).
Woon je in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in een appartement met meer dan 3 wooneenheden of 3 parkeerplaatsen of 3 garages, dan moet de VME/Syndicus een collectieve laadoplossing voorzien. Er mag geen individueel laadstation geïnstalleerd worden.
Lees hier meer over de voorschriften van Sibelga (netbeheerder Brussels Hoofdstedelijk Gewest).
Vereiste documenten vóór het uitvoeren van de audit
Om de installatie op een goede manier voor te bereiden, dien je rekening te houden met volgende richtlijn.
-
Huurder van een appartement
Goedkeuring vereist van de eigenaar en de vereniging van mede-eigenaars (VME) -
Eigenaar van een appartement
Goedkeuring vereist van de vereniging van mede-eigenaars (VME)
In veel gevallen zal de VME het verzoek moet voorleggen aan de algemene vergadering van de VME. Houd daarom rekening met een langere doorlooptijd om deze goedkeuring te krijgen.
Voorwaarden en beperkingen
Onderstaande eisen en beperkingen dienen als input bij vragen van de VME / techniekers van het gebouw.
- Hierbij vind je de de technische eisen terug om een laadstation in een parkeergarage te installeren. Je kan bij de VME (en technieker van het gebouw) nagaan of aan alle technische eisen wordt voldaan.
- MobilityPlus installeert het laadpakket dat in samenspraak met je werkgever is vastgesteld. MobilityPlus is niet verantwoordelijk om te controleren of dit laadpakket voldoet aan de specifieke eisen van het gebouw (indien gedefinieerd). Evenmin is MobilityPlus verantwoordelijk voor het controleren van specifieke veiligheidseisen in het gebouw. Indien MobilityPlus wordt geïnformeerd over en moet voldoen aan specifieke eisen die niet in het laadpakket zijn opgenomen, komen de meerkosten voor rekening van de werknemer.
- De vergoeding van de elektriciteitskosten gebeurt aan de werknemer. Als het laadstation elektriciteit verbruikt van het gedeelde elektriciteitsnet van het gebouw, moet de werknemer de VME vergoeden en daarvan den nodige administratie doen.
- Mobiel netwerk (= mobiele telefoon connectiviteit) is vereist op de locatie waar het laadstation wordt geplaatst. Alternatieve oplossingen om het laadstation aan te sluiten op het MobilityPlus-platform zijn beschikbaar (bijv. 4G-router) maar zijn ten laste van de werknemer (500 euro – 2000 euro of meer afhankelijk van de kabelafstand en complexiteit van de situatie)
- MobilityPlus installeert het laadstation volgens het laadpakket dat door de werkgever is vastgesteld. MobilityPlus kan niet verantwoordelijk worden gehouden als de locatie of installatie van het laadstation niet is gedaan rekening houdend met de specifieke vereisten van het gebouw.
Hieronder kan je een voorbeeldbrief downloaden voor de aanvraag van de installatie van een laadstation.