Situatie
Jouw werkgever biedt je een laadstation aan voor het laden van je bedrijfswagen. Je hebt thuis reeds een laadstation, privé aangekocht of via de werkgever van je partner. Om te vermijden dat er een 2e laadstation geïnstalleerd wordt, zou je dit bestaande laadstation willen gebruiken. Het doel is dat jouw laadsessies door je werkgever worden terugbetaald.
Privé laadstation
-
-
Zonder CPO-beheer
De beslissing om het CPO-beheer van je privé laadstation over te nemen, ligt in de eerste plaats bij je werkgever.
In het geval je werkgever de overname van een privé laadtoestel niet toestaat, dan zal je wellicht een voorstel krijgen voor de installatie van een nieuw laadstation.
Is een overname wel toegelaten, dan hangt het in de 2e plaats af van het merk van je laadstation. Niet alle laadstations zijn namelijk compatibel met onze systemen. Bezorg ons het merk en het type van het laadstation zodat we hiervan een inschatting kunnen maken. Maak hier een ticket aan.Vanaf het moment dat MobilityPlus het CPO-beheer van jouw privélaadstation overneemt, is het niet langer mogelijk om het laadstation te beheren via een app van de fabrikant (of derden) of te integreren in een domoticasysteem. Ook kunnen we je geen toegang geven tot de instellingen. Lees hier wat de mogelijkheden zijn naar energiemanagement toe
-
Zonder CPO-beheer
-
-
Het laadstation is (Semi-)Publiek ingesteld (niet via MobilityPlus)
Dan is de kans reëel dat je je MobilityPlus laadpas kan gebruiken om te laden op je laadstation. Deze laadsessie wordt aanzien als een publieke laadsessie (jij beheert de laadtarieven) en de kosten voor de laadsessie worden door de CPO-beheerder van het laadstation aangerekend aan je werkgever.Je werkgever zal wel benieuwd zijn naar de tarieven die ingesteld staan. Informeer hem hierover.
Je ontvangt van je CPO-beheerder een vergoeding voor de verbruikte energie. Dit betekent dat je energie verkoopt aan je CPO-beheerder. Als particulier heeft dit best wel financiële en fiscale gevolgen. Lees hier meer
-
Het laadstation is (Semi-)Publiek ingesteld (niet via MobilityPlus)
Laadstation via de werkgever van je partner
-
-
Het laadstation is Privé ingesteld
In dit geval is het laadstation enkel toegankelijk voor de laadpas(sen) die zijn ingesteld op de whitelist van het laadstation (doorgaans de laadpas van de werkgever van je partner). Zo wordt de verbruikte energie vergoedt aan je partner door zijn/haar werkgever.
Informeer je bij de werkgever van je partner of zij bereid zijn om hun laadstation te delen met een andere werkgever. Verifieer bij de CPO beheerder van het laadstation of zij een oplossing kunnen aanbieden zodat jouw werkgever je kan vergoeden voor de verbruikte energie en leg dit voor aan je werkgever om te zien of deze oplossing voldoet aan hun voorwaarden.
-
Het laadstation is (Semi-)Publiek ingesteld (niet via MobilityPlus)
Dan is de kans reëel dat je je MobilityPlus laadpas kan gebruiken om te laden op dit laadstation. Deze laadsessie wordt aanzien als een publieke laadsessie en de kosten voor de laadsessie worden door de CPO-beheerder van het laadstation aangerekend aan je werkgever.Je werkgever zal wel benieuwd zijn naar de tarieven die ingesteld staan. Informeer hem hierover.
Jouw partner op zijn/haar beurt, ontvangt van zijn/haar CPO-beheerder een vergoeding voor jouw verbruikte energie. Dit betekent dat jouw partner zijn/haar energie verkoopt aan de CPO-beheerder. Als particulier heeft dit best wel financiële en fiscale gevolgen. Lees hier meer
-
Het laadstation is Privé ingesteld