Dit is enerzijds afhankelijk van de grootte van de batterij in je wagen, en anderzijds van de manier waarop je de wagen oplaadt.
Een PHEV heeft meestal een batterij met een capaciteit tussen 10-15 kWh.
Wanneer je deze laadt aan een normaal stopcontact laadt je maximum 3,7 kW per uur, en zal de wagen op 4 tot 6 uur geladen worden. Denk eraan dat als je de auto via een gewoon stopcontact wil opladen je hiervoor een specifieke laadkabel nodig hebt, die stroomuitval en oververhitting voorkomt. Je moet tevens verzekeren dat het stopcontact zich in de buurt van je auto bevindt.
EV’s hebben een batterij tussen 50-99 kWh en worden bij voorkeur aan een laadstation thuis of laadpaal opgeladen, die kan laden aan 3,7 tot 11 kW per uur in functie van de energietoevoer en het type laadstation.
Het laden via laadstation is de meest aanbevolen methode om een elektrische auto op te laden. Met een laadstation wordt op een veilige en efficiënte wijze gebruikgemaakt van de capaciteit van je auto en van de energiebron (bijv. thuis of op kantoor). Het laden via een laadstation verloopt tot 8 keer sneller dan via een gewoon stopcontact. Dit betekent dat een EV in slechts 1 tot 4 uur voor 100 % kan worden opgeladen. Na ongeveer 50 % van de laadtijd is de batterij al voor 80 % opgeladen. De laatste 20 % van de batterij wordt geladen door middel van het zogenaamde druppelladen. Deze tragere manier van opladen, verzekert de duurzame kwaliteit van de batterij.
Op sommige locatie en langs bepaalde snelwegen worden snel-laadstations gebouwd, die toelaten om een EV via gelijkstroom op 30 tot 40 minuten tot 80% te laden, voor zover de aansluiting van de EV dit toelaat.