Inhoudstabel
Wat is roaming?
Dankzij roaming is het mogelijk om met je MobilityPlus laadpas ook te laden op laadstations die niet beheerd worden door MobilityPlus. En vice versa, om laadpassen van derden te laten laden op MobilityPlus laadstations.
Via roaming kan de bestaande laadinfrastructuur gedeeld worden. Hierdoor kunnen de uiteenlopende communicatieprotocollen van de verschillende beheerders van laadstations met elkaar communiceren. Het biedt jou als EV-rijder de mogelijkheid om met 1 laadpas op zoveel mogelijk verschillende laadnetwerken te laden.
Dit komt de gebruikservaring van EV-bestuurders ten goede en is een belangrijk gegeven in het opbouwen van een elektrisch ecosysteem in Europa.
Hoe werkt roaming?
Roaming komt tot stand door samenwerkingsovereenkomsten tussen Charging Point Operatoren (CPO, beheerders van laadstations) en eMobility Service Providers (eMSP, uitgevers van laadpassen). De CPO beheert de fysieke laadstations. De eMSP stelt bestuurders in staat om bij die stations te laden via een laadpas (of via de app).
Je kan het vergelijken met je mobiele telefoon. Jouw netwerkprovider heeft overeenkomsten met andere providers, waardoor je kan bellen en surfen, zelfs buiten het dekkingsgebied van je provider.
In bepaalde gevallen is er een rechtstreekse overeenkomst (peer-to-peer) tussen de CPO en de eMSP, maar in de meeste gevallen komt er een tussenpersoon aan te pas, een roaming hub. Deze faciliteert de verschillende roaming overeenkomsten en zorgt voor een gestandaardiseerde communicatie tussen alle betrokken partijen. In Europa zijn er een 4-tal roaming hubs actief.
Hoe is de prijs van een laadsessie opgebouwd ?
De prijs van een publieke laadsessie bestaat uit twee componenten:
-
Transactietarief
De prijs die je betaalt aan het laadstation -
Servicekosten
De prijs voor het gebruik van de laadpas/het laadstation en/of de prijs voor het (indirect) gebruik van een roaming hub
Een transactietarief wordt vastgesteld door de eigenaar van het laadstation. De Charging Point Operator (CPO) deelt dit tarief met de eMobility Service Provider (eMSP). Het transactietarief bevat volgende elementen:
- Startkost: een vast bedrag voor elke laadsessie
- Energiekost: een vast bedrag per geladen kWh
- Tijdskost: een bepaald bedrag voor de duur van de laadsessie, al dan niet vanaf de start van de laadsessie.
Servicekosten worden door de CPO en/of de eMSP vastgesteld voor het afhandelen van de laadtransactie. De vergoeding kan een vast bedrag per laadsessie zijn, een bepaald percentage van de kosten van de sessie, of beide, en wordt opgeteld bij de totale laadkosten.
Wanneer de communicatie tussen CPO en eMSP via een roaming hub tot stand komt, hangt hier ook een extra servicekost aan vast
Voorbeeld 1
Als je aan een MobilityPlus laadstation (CPO) een laadsessie opstart met je MobilityPlus laadpas (eMSP) betaal je de prijs die staat ingesteld op het laadstation. In dit voorbeeld 0,30 €. Dit is in overeenstemming met onze no-uplift policy. Dit is ook de prijs die wordt weergegeven in de MobilityPlus app.
Voorbeeld 2
In dit voorbeeld laad je met je MobilityPlus laadpas (eMSP) aan een laadstation van een 3e partij (CPO). De prijs per kWh is 0.30 €. De CPO rekent 0,05 € (uplift) voor servicekosten. In de MobilityPlus app zie je 0,35 €.
Er wordt gebruik gemaakt van een roaming hub die een servicekost aanrekent van 0,014 €.
De totale kostprijs die MobilityPlus (eMSP) ontvangt bedraagt 0,364 € en deze rekenen wij 1 op 1 door op de factuur, conform onze no-uplift policy.
Voorbeeld 3
In dit voorbeeld laad je met een laadpas van een 3e partij (eMSP) aan een MobilityPlus laadstation (CPO). Op het laadstation wordt 0,33 € weergegeven als prijs/kWh.
De MSP rekent 0,05 € (uplift) voor servicekosten. De totale kostprijs voor de laadsessie bedraagt 0,38 €.