- Laadpas
- Laden
- Thuis laden (webbrowser)
- Publiek laden of laden op het werk (app)
- Vergoedingen
- Contacteer MobilityPlus
1. Laadpas
1.1 Wat is een laadpas?
Of je nu thuis wil laden, op een publiek laadstation of op het werk, je hebt altijd een laadpas nodig. Een laadpas is een kaart om een laadsessie te starten en te beëindigen. In die kaart zit een RFID-chip, die communiceert met de RFID-lezer van het laadstation.
Plaats je laadpas nooit op een wireless charger (bv in je wagen) en hou de pas nooit in de buurt van een betaalterminal. Dit ontregelt de RFID-chip en maakt de laadpas onbruikbaar !
1.2 Hoe ontvang je een laadpas?
Naargelang de situatie die op jou van toepassing is, ontvang je de laadpas bij de installatie van je laadstation bij jou thuis, wordt de laadpas afgegeven aan je werkgever of wordt ze naar je opgestuurd. De laadpas is direct klaar voor gebruikt.
1.3 Hoe gebruik je een laadpas?
In de laadpas zit een RFID-chip, die communiceert met de RFID-lezer van het laadstation. Als de laadkabel in het laadtoestel en de wagen is geplugd of de vaste kabel van het laadtoestel in de wagen is geplugd, start je de laadsessie door de laadpas voor de RFID-lezer te houden. De RFID-lezer zit ingebouwd achter volgend icoontje:
Op de achterzijde van de laadpas staat een laadpasnummer. Dit laadpasnummer koppelt de laadsessies aan een gebruiker en is uniek voor elke gebruiker (bijvoorbeeld BE-MOB-213057583-7). Aan de hand van dit laadpasnummer worden ook eventuele vergoedingen berekend (meer over vergoedingen in punt 5).
Wil je andere mensen laten laden op je laadstation thuis, koop dan een 'Friends and Family-pas'. Het verbruik via deze laadpas wordt vanzelfsprekend niet vergoed door je werkgever. Vraag je 'Friends and Family-pas' en de tarieven aan per e-mail naar support@mobilityplus.be of maak een ticket aan.
2. Laden
2.1 Waar laden?
Het is mogelijk om thuis te laden, publiek of op het werk. Op welke plekken je kan laden, is afhankelijk van de afspraken met je werkgever. Dit kunnen de volgende mogelijkheden zijn:
- Thuis: indien de werkgever een laadstation voorziet bij je thuis
- Publiek: indien de werkgever ervoor kiest om publiek laden toe te staan
- Op het werk: indien de werkgever ervoor kiest om je op het bedrijfsterrein te laten laden
2.2 Verschil tussen laden thuis en publiek/op het werk
Thuis laden (op kosten van de werkgever) doe je met een persoonlijk e-mailadres; publiek laden of laden op het werk doe je met je e-mailadres van het werk. Als je dus zowel thuis laadt als publiek/op het werk, heb je twee e-mailadressen nodig:
-
Persoonlijk e-mailadres voor het laadstation bij je thuis:
- Bij het installeren van het laadstation bij je thuis, wordt er een gebruiker aangemaakt met je persoonlijk e-mailadres.
- Je ontvangt een e-mail om je wachtwoord (opnieuw) in te stellen. Hiermee kun je je vervolgens aanmelden op het platform via de webbrowser (lees meer in punt 3).
-
E-mailadres van het werk voor het gebruik van de MobilityPlus App:
Via je e-mailadres van het werk kun je inloggen op de app van MobilityPlus via je smartphone (lees meer in punt 4).
3. Thuis laden (webbrowser)
Als je werkgever ervoor kiest om bij jou thuis een laadstation te laten installeren zodat je ook thuis kan laden op kosten van de werkgever, wordt er bij installatie een account aangemaakt met je persoonlijk e-mailadres. Je ontvangt een e-mail om je wachtwoord (opnieuw) in te stellen. Hiermee kan je je vervolgens aanmelden op het platform via de webbrowser.
Via het MobilityPlus platform krijg je real-time inzicht in jouw laadstation, de laadsessies en je verbruik. Klik hier voor de handleiding
4. Publiek laden of laden op het werk (app)
De app via de smartphone dient voor publieke laadsessies of laadsessies op het werk. Via onze handige app krijg je real-time informatie over alle publieke laadstations in het binnen- en buitenland. Een greep uit de mogelijkheden:
- Bekijk publieke laadsessies en laadsessies op het werk
- Zoek een geschikt laadstation op de kaart
- Bekijk tarieven
- Start en/of stop een laadsessie
- Meld problemen
De stations die je ziet in de app zijn alle publieke laadpunten waar je je wagen kan laden met een laadpas van MobilityPlus.
De informatie die je bij het laadstation ziet, is de verantwoordelijkheid van de roaming-partner. MobilityPlus is afhankelijk van de roaming-partner wat betreft het laden en/of de beschikbaarheid.
Om de app te gebruiken, moet je een lopend contract hebben bij MobilityPlus voor publieke laadsessies. Als je werkgever ervoor kiest om publiek laden of laden op het werk toe te staan, is er zo’n contract lopend.
Log in met je professioneel e-mailadres.
Vervolgens tik je op Wachtwoord vergeten?
En je volgt de stappen om een nieuw wachtwoord in te stellen.
Klik hier voor meer informatie over de app.
Als je echter inlogt met je persoonlijk e-mailadres, zal je gevraagd worden om een type contract te kiezen en wordt dat contract ook effectief aangemaakt. De laadsessies worden jou dan aangerekend en worden niet vergoed door de werkgever.
5. Vergoedingen
In het artikel Hoe werkt de terugbetaling van mijn laadsessies thuis? vind je alle informatie omtrent:
- Hoe het verbruik bepaalt wordt
- Hoe de terugbetaling werkt
- Hoe het tarief per kWh bepaalt wordt
- Wanneer de terugbetaling gebeurt (als MobilityPlus instaat voor de terugbetaling)
Klik hier om het artikel te lezen
6. Contacteer ons
Via het MobilityPlus Support center heb je bovenaan een knop 'Contacteer ons'. Als je hierop klikt opent er zich een contactformulier. Via dit contactformulier krijgen we een goed zicht op jouw vraag en jouw achtergrondsituatie. Zo komt alles snel bij de juiste mensen terecht.
In dit Support Center vind je ook een uitgebreide sectie met veelgestelde vragen. Deze worden ook continu uitgebreid. Zo hoef jij straks misschien zelfs geen formulier meer in te vullen, maar vind je in een handomdraai het antwoord dat je zoekt. Het systeem is slim: je krijgt suggesties met mogelijke vragen én antwoorden zodra je nog maar begint te typen.