Een van de aspecten waar de AFIR-wetgeving zich over buigt is prijstransparantie. Het laadstation moet voortaan de consumentenprijzen weergeven zoals prijs/kWh, startprijs en prijs/uur. De prijzen die weergegeven worden, zijn de tarieven die effectief aangerekend worden aan de eindgebruiker wanneer een klassiek betaalmiddel wordt gebruikt voor de betaling van de laadsessie.
Het aangerekende tarief van een laadsessie aan een publiek MobilityPlus laadstation is afhankelijk van het gebruikte betaalmiddel.
Er zijn 3 scenario’s:
1. MobilityPlus laadpas
Bij betalingen via een MobilityPlus laadpas hanteren wij altijd de prijzen die zijn ingesteld op het platform inclusief btw, conform onze no-uplift policy als MSP.
In de praktijk betekent dit dat laden via een MobilityPlus laadpas altijd goedkoper zal zijn dan de weergegeven tarieven. Via de MobilityPlus app zie je de tarieven die je worden aangerekend.
2. Een laadpas van een andere MSP (Mobility Service Provider)
Bij het gebruik van een laadpas van een andere MSP betaalt de eindgebruiker de weergegeven tarieven + de MSP-uplift van deze derde partij (indien van toepassing).
3. Klassiek betaalmiddel (debetkaart, kredietkaart, online betaalmethode)
De eindgebruiker betaalt de tarieven zoals weergegeven op het display van het laadstation.