Inhoudstabel
- Inleiding
- Aanmelden op het platform
- Startscherm
- Laadpunten
- Bijlage: Overzicht mogelijke hardwarefouten (Alfen laadstation)
1 Inleiding
Via het MobilityPlus platform krijg je real-time inzicht in jouw laadstation, de laadsessies en je verbruik.
Bij de installatie van je laadstation maken we jouw account aan in ons platform. Je ontvangt hiervoor een e-mail om je wachtwoord in te stellen. Vervolgens kan je je aanmelden op het platform via de webbrowser.
2 Aanmelden op het platform
Ga via je webbrowser naar https://my.mobilityplus.be en log in.
3 Startscherm
Nadat je succesvol bent aangemeld, kom je terecht op het startscherm. Hier kan je in de linkse kolom navigeren tussen twee onderdelen:
- Laadpunten: hier vind je informatie over je laadstation (zie punt 4)
- Mobiliteit: niet van toepassing
4 Laadpunten
In de tab ‘laadpunten’ vind je informatie over je laadstation en de laadsessies. In de navigatiebalk links kan je alle details bekijken en je laadstation beheren.
4.1 Status
Je laadstation verschijnt in ‘Jouw laadnetwerk’.
Onder de kaart worden de actieve sessies getoond en eventuele foutmeldingen.
In het tabblad Sessies zie je de actieve sessie (als er op dat moment geladen wordt)
In het tabblad Problemen zie je of er op dat moment een probleem is met je laadstation
4.2 Locaties
Door op deze pagina op de locatie van je laadstation te klikken opent volgend scherm:
Tabblad Status
Het scherm opent zich op het tabblad Status. Hier zie je de actieve sessie en informatie over je laadstation. Mocht er een probleem zijn met je laadstation, dan wordt dit ook hier weergegeven
(1) Klik op het ACE-nummer om naar het configuratiescherm te gaan van je laadstation. Zie punt 4.3 Configuratie laadpunt
(2) Van hieruit kan je een actieve sessie beëindigen (groen icoon), een laadsessie starten (blauw icoon) of een laadpunt reserveren (oranje icoon).
Je kan ook met de muis over het icoon gaan voor meer info
Tabblad Sessies
Hierin vind je alle laadsessies terug. Gebruik de filter rechts om een specifieke periode te zien.
Deze gegevens kan je exporteren naar Excel of .csv.
4.3 Configuratie laadpunt
Door in om het even welk scherm te klikken op het ACE-nummer van je laadstation, kom je in het configuratiescherm van dit laadpunt terecht.
Tabblad Operatie
Dit scherm ga je enkel gebruiken specifiek op vraag van MobilityPlus of in het geval er een laadkabel vast zou komen te zitten in je laadstation.
(1) Buiten gebruik: Hiermee stel je het toestel buiten gebruik – Doe dit nooit zelf, informeer MobilityPlus altijd met uitleg van de situatie.
(2) Hard reset: Een harde reset uitvoeren wanneer bv. de laadkabel vast zit in het station
(3) Soft reset: Een soft reset uitvoeren. Deze functie niet gebruiken
Tabblad Problemen
Hier krijg je een overzicht van de problemen die eventueel zijn voorgevallen op dit laadstation.
(1) Communicatie verloren
Bij de oorzaak ‘Communicatie verloren’ is er geen communicatie meer met het software platform, maar laden kan in de meeste gevallen nog. De data zal bij herstel van de communicatie terug doorstromen naar het softwareplatform.
Mocht dit probleem meerdere dagen aanhouden, gelieve dan een ticket aan te maken zodat dit kan opgelost worden.
(2) In geval van een hardware probleem, wordt het specifieke probleem weergegeven op het scherm van het laadstation met een foutcode.
In dit geval kan je in de eerste plaats proberen of het uit- en aanzetten van de stroom van dit laadpunt het probleem verhelpt. Is dit niet het geval, gelieve dan een ticket aan te maken zodat dit kan opgelost worden.
Voorbeeld foutmelding op het scherm van het laadstation
Zie punt 5 Bijlage voor een overzicht van de mogelijke foutcodes
4.4 Activiteit
Het verbruik van de laadsessies op je laadstation thuis vind je terug via Laadpunten > Activiteit.
Helemaal rechts kan je filteren op periode (bv 1 maand).
Je kan de gegevens van dit scherm exporteren naar Excel of CSV via de knop Exporteren.
4.5 Rapporten
Via een aantal handige dashboards krijg je een grafisch inzicht in je station; creëer en exporteer je eigen rapporten
5 Bijlage
Hieronder vind je een overzicht van de mogelijke hardwarefouten. Onderstaande meldingen verschijnen op het scherm van het laadstation.