Wanneer het laadstation bij je thuis (semi-)publiek zou staan, heeft dit best wel operationele, financiële en fiscale gevolgen.
Operationeel
(Semi-)Publieke laadstations zijn sinds april 2024 onderhevig aan de AFIR-wetgeving. Dit houdt in dat het laadstation de gebruiker prijsinformatie moet verschaffen zoals prijs/kWh, startprijs en prijs/uur. Ten tweede moet het laadstation ook veilige klassieke betaalmethodes accepteren. Klik hier voor meer details.
Ook zijn alle gegevens en de locatie van het laadstation zichtbaar in de apps van alle MSP's (laadpasproviders), wat resulteert in (ongewenste) bezoekers bij jou thuis.
Bij semi-publieke laadstations worden de gegevens niet gedeeld met de MSP's. Sinds de AFIR-wetgeving merken we dat meer en meer MSP's geen laadsessies meer toelaten op semi-publieke laadstations omdat er geen transparantie is over de toegepaste laadtarieven naar de MSP toe. Bijgevolg is ook dit geen goede oplossing om het laadstation te kunnen delen met partner / medebewoner.
Financieel
Je verkoopt als particulier energie aan een CPO (Charge Point Operator) die deze dan gebruikt om een laadservice aan te bieden aan éénieder die komt laden aan het laadstation. De CPO stelt een verkoopprijs in die wordt aangerekend aan MSP’s (Mobile Service Provider, laadpasproviders) of rechtstreeks aan gebruikers wanneer er met een klassiek betaalmiddel betaald wordt. Dit zijn de voorwaarden waaraan je moet voldoen in geval van een publiek laadstation.
De CPO-beheerder betaalt je maandelijks voor alle energie die werd geladen aan het laadstation volgens het overeengekomen tarief. De CPO-beheerder haalt dit geld bij de MSP’s wiens laadpassen zijn gebruikt op het laadstation. De MSP op zijn beurt ontvangt inkomsten van zijn gebruikers van laadpassen.
Ook je werkgever zal meer moeten betalen omdat er 21% btw van toepassing is op de facturen die hij ontvangt van zijn MSP voor je thuislaadsessies en deze btw kan hij niet integraal aftrekken.
Fiscaal
De inkomsten die jij maandelijks ontvangt van de CPO zijn ‘Diverse inkomsten’ voor jou. Bij de belastingdienst zal je je effectieve kosten tegen deze inkomsten moeten aangeven. Als je er niet in slaagt om 100% van die inkomsten te staven met kosten en je dus wel degelijk winst hebt gemaakt, zal deze winst aan 35% belast worden.
Als de ‘Diverse inkomsten’ niet meer sporadisch en/of beperkt zijn van aard, kunnen deze inkomsten door de belastingdienst ook als commerciële activiteit beschouwd worden. In dat geval moeten er o.a ook sociale bijdragen betaald worden,…. In het slechtste geval komen er nog extra kosten/boetes bovenop voor de vaststelling verboden handelspraktijk….
Bij een systeem met een privaat laadstation via onkostennota wordt de kost van je gebruikte energie 1 op 1 terugbetaald door je werkgever omdat dit perfect past binnen het kader van VAA (Voordeel Alle Aard) bedrijfswagens. Ook aan de kant van de werkgever zijn er geen btw of andere belasting van toepassing op de vergoeding van onkosten aan werknemers.
Lees meer over de oplossingen die MobilityPlus aanbiedt voor het delen van je laadstation thuis.